Review of The Tenant (1976) by Gerry R — 31 Oct 2008
Polanskin mestariteos. Mahtavaa psykologista kauhua. Leffa sijoittuu paaosin kerrostaloon johon paahenkilo heti alkuun muuttaa. Alkuun tulee mieleen salkkareiden pihlajakatu, mutta entista oudompana, jossa ei voi valttaa naapureiden kohtaamista.
Polanski luo leffaan heti alusta lahtien hairityneen tunnelman, joka kasvaa ahistavammaksi ja ahistavammaksi kokoajan. Katsoja ei voi missaan vaiheessa olla varma, etta sekoaako paahenkilo vai kuuluvatko muut talonasukit porukalla johonki kulttiin tai vastaavaan ja yrittavat sekoittaa taman paan.
Leffa on taynna pikku juttuja, jotka lisaavat niin katsojan kuin paahenkilonki epatietoa ja ahdistusta. Erittain pelottavia tuntemuksia elokuvassa aiheutti kohtaukset, joissa paahenkilo katsoo asuntonsa vastapuolella olevaan ikkunaan.
Kyseisten kohtausten sisaltoa en paljasta jos joku tan joskus katsoo niin saa itse huomata kuinka, jokakerta kun ikkunasta katsotaan vastapuolelle niin pelko kasvaa kotisohvalla kerta kerralta. Kohtaukset on kuvattu niin nerokkaasti, etta naytetaan jotain, mutta ei selvasti ja nain katsojan mielikuvitus hoitaa loput.
Vielakin puistattaa. Itse elokuvan loppu on Lynchmainen, mutta viela parempi ellei jopa nerokas. Elokuvan kauhu ei perustu saikyttelyyn vaan hairiintyneeseen, ahistavaan, painostavaan ja valilla jopa painajaismaiseen tunnelmaan.
Jos pidat psykologisesta kauhusta niin tassa olis nappivalinta.
This review of The Tenant (1976) was written by Gerry R on 31 Oct 2008.
The Tenant has generally received very positive reviews.
Was this review helpful?
