Review of Mustafa (2008) by Private U — 02 Dec 2008
Mustafa film kalitesi olarak belki de 3 yildizlik bir tv belgeseli fakat filmin etkisi Turkiye'ye 5 yildizlik oldu. Oncelikle film degerlendirmem sade-film tekniklerinin vasatin ustune cikamadigi , konusu disinda sinemada gosterilmese de olabilecek turden bir yapim.
Ama filmin icindeki bazi detaylar , bugune kadar yapilanin disina cikma cesaretini gostermesi ve daha izlemeden on yargi ile bircok insanin elestirmesinin yaninda izleyenlerin de ikiye bolunmesi , herkesin kendince yakin veya zit buldugu anlatimi ile bence 4 yildizi hak ediyor.
Film hangi nedenle,nasil bir zihniyetle veya herhangi bir cikarla mi yapilmistir bilemem ama bircok kisi gibi pek birsey yapamasamda Ataturkcu oldugunu iddia eden ve modern yasayan bir Turk genci olarak bu film bana Ataturk'un nasil buyuk bir lider oldugunu , lider karakteri ile bizi motive etmek ve gaza getirmek icin bazi sozler ve icraatler yerine getirirken esasinda ne kadar ileri goruslu ve gercekci oldugunu anlatmaktadir.
Gunumuz Turkiyesine ve halimize baktigimizda da ne kadar ileri goruslu oldugunu anlayabiliyoruz. Filmde bircok kisini bildigini iddia ettigi fakat sahsen bilmedigim bir kac detaya da rastladim. Filmin elestirisi olan yalnizlik veya diktatorluk kavramlarinin oyle bir donemin liderinde mutlak bulunmasini da cok mantikli karsiliyorum.
Insan yukseldikce ve digerlerinden farkli ise yalnizlasir , cevre kalabaliktir ama o seviyede bir insan manevi olarak yalnizdir. Cahillik ve isgal icinde olan bir toplumun imparatorluktan buyuk reformlarla cumhuriyete gecisi de sirf demokrasi ile olacak sey degildir.
Hepsinin yaninda film sunu gostermistir ki bircok Ataturkcu gecinen Turk , on yargilarla yada duygusal olarak islerine gelmeyen durumlarda bagnaz , elestirilerde ise demokratik degil saldirgan ve siddete yonelik eylem gosteriyormus.
Ataturk ornek bir lider , Ataturkculuk ise bir modern yasam ilkeleri butunu degilmis tabuymus bazi insanlar icin. Bunu bize film degil , filmi izleyen hatta izlemeyen bircok insan yaptiklari elestiriler ile gosterdiler.
Iste bu nedenle bu film 5 yildizliktir. Bir cok insanin Ataturk'u din gibi tabu gordugunun - elestirilemez - tartisilamaz - konusulamaz oldugunun... Ne yazikki gercekmis. Bu film Ataturk'u bence gercekci gostermis ve kucuk dusurmek yerine tam tersine daha da buyutmustur.
Bazi kisilerin film hakkinda dogru veya yanlis bilgilerle donatildigi seklindeki iddialarinin yaninda Ataturk'u sadece kalbimizde yasatmak yerine en azindan 1 ay boyunca onu tanimak icin merak uyandirmis , cahillerin on yargi ile elestirmesine ama digerlerinin dersler cikarmasina veya merakindan arastirip dogruyu gercegi kendi kendilerine arastirmasina yol acmistir.
Bu nedenle izlenmeli , universitelerde izlettirilip genclere neler dogru neler yanlis arastiriltilarak gercegi kendilerinin bulmasi saglanmalidir. Kitabi oku cumlesi ile baslayan bir dine bile okumadan inanan bir halkin , filmi izlemeden birseylere inanmasi ve seytan taslar gibi taslamasi da normaldir.
Bu ulkenin artik din veya Ataturk bagnazlarina degil , dini ve Ataturk'u okuyarak-arastirarak ve iclerine yorumlayip ozumseyen genclerine ihtiyaci vardir. Bu filmde bu yolu acan belki de ilk kapi olacaktir.
This review of Mustafa (2008) was written by Private U on 02 Dec 2008.
Mustafa has generally received mixed reviews.
Was this review helpful?
