Review of Blackout (2008) by Simo R — 23 May 2009
Oikeasti yllättävän hyvä kaupallisesti suunnattu elokuva. Poliittiset kannanotot dialogissa ovat sympaattisia ja valkoiseen taipuva harmaa moraali toimii. Pienillä ilmeillä ja hennolla symboliikalla (esimerkiksi vene) pelataan loistavasti. Juuri pienellä pelastettiin loppu liialta moralisoinnilta. Elokuvassa on ehkä vähän liikaakin pientä huomioitavaa. Vaatisi ehkä keskittymistä vähän enemmänkin.
Missään nimessä Blackout ei ole artsy. Se on toimivaa massasta erottuvaa massaelokuvaa, joka ei yritä rikkoa rajoja, vaan tehdä jotain hienoa niiden sisällä eli siis enintään vähän remontoida naulapyssyllä (hehehe).
Elokuvan värimaailma on piristävän valkoinen ja kirkas ja tällaisena uhmaa stereotyyppistä trillerikuvastoa, joskin tummat flashbackit vähän hirvittivät itseäni, mutta se lienee tarkoituskin. Koko elokuvassa on tv-sairaalafiilis - ei todellisen sairaalan keltaisia seiniä, vaan kirkkaan valkoista ja sairaalloisen puhdasta.
Rasmuksen Ylösen musiikki pelaa, paitsi kun siitä tulee Rasmusta. En tajua miksi useammassa kohtaa pitää alkaa laulamaan, toistaa sama seuraavan kuvan fade out ja itseasiassa myös 24-sarjan paikanvaihtoääniä mukailevat taustat jotenkin iskevät korvaan.
This review of Blackout (2008) was written by Simo R on 23 May 2009.
Blackout has generally received mixed reviews.
Was this review helpful?
